FIGYELEM: Ez a bejegyzés, már több, mint 1 éves, az itt leírtak elavult információk lehetnek!
Talán nem túlzok, ha azt mondom, a fél játékostársadalom a Crysis-t várta az utóbbi hónapokban. A Far Cry 2004-ben bankot robbantott, pedig eredetileg csak techdemónak tervezték. Végre megérkezett a folytatás, igaz, pár jogi apróság miatt más néven, de a lényeg megmaradt: taktikusan, viszonylagos szabadsággal, jármûveket is felhasználva kell elõször katonák, majd különbözõ randaságok teadélutánjait tönkretennünk.
Mért gyilkolunk?
2020-ban egy titokzatos meteorit csapódott be egy Korea uralta kis szigeten. Mi, mint az - egyik – amerikai különleges alakulat – a Delta Force – tagja, ki lettünk vezényelve, hogy nézzünk körül. A dolgot bonyolítandó az amerikaiak éppenséggel háborúban állnak a koreaiakkal, úgyhogy nem leszünk szívesen látott vendégek…
A játék során elõször – akárcsak a Far Cry-ban – katonákkal kell megküzdenünk, és az idegenekkel – bár viszonylag hamar találkozunk az elsõ képviselõjükkel - csak a játék második felében lesz dolgunk.
A játékélmény el lett találva, igaz, hagy maga után pár kívánnivalót. Az elején, a koreaiak ellen vívott harc során szerintem lehetett volna több hangsúlyt fektetni a mesterlövészkedésre, lopakodásra, és kevesebbet a félméterrõl-egymást-öljük-shotgunnal típusú részekre.
Ezzel szemben az idegenek elleni harc jó lett, ahhoz illik a közelrõl hadakozás.
Fegyverbõl nincs túl sok, de a testreszabhatóságnak köszönhetõen így is bõven elég lehetõségünk lesz. Lásd pl. a mesterlövész-távcsõvel felszerelt shotgunt.
A Crysis techdemo is...
A grafika elképesztõ lett, nemhiába emlegetik annyit. Bár a maximális látványt csak Vista alatt érhetjük el, a régebbi rendszert nyüstölõknek is olyan vizuális élményben lehet részük, mint soha máskor: Az árnyékok tökéletesek, a textúrák részletesek, a víz gyönyörû. Persze mit sem ér az egész jól összerakott pályák nélkül, de emiatt sem kell aggódnunk: sikerült nem egy csaknem festõi szépségû tájat összehozniuk.
A másik nagy technikai újdonsága a CryEngine2-nek a minden eddiginél többet tudó fizikai motor. Végre nem állít meg minket egy kis falacska, és ha tankkal vagyunk, egy egész erdõ sem...
A dolog alapvetõen jó és látványos, bár persze mint minden, ez sem tökéletes. Engem például zavart, hogy míg a játék eleje tele volt rombolható dolgokkal, addig a végén már szinte minden fix volt, sehol semmi szétszedhetõ objektum. Mint holmi közönséges FPS-ben...
A legújabb párizsi divat
Játékmenet szempontjából a Crysis a nanoruhával igyekszik kitûnni az átlagos FPS-ek közül. Ez szerencsére sikerül is, hiszen a nanoruha különbözõ módjainak hála egy adott szituációt többféleképpen is megoldhatunk – drasztikusan növelve ezzel az újrajátszási rátát.
A ruha körül forog tulajdonképpen minden: anélkül nem lehetne megcsinálni a missziókat, és semmiben nem tûnnénk ki az átlagkatonák közül. A ruhának vannak olyan alapszolgáltatásai, mint hogy -200 fokon is életben tart, és fúvókákkal stabilizál ha súlytalanság állapotába kerülnének – és bizony fogunk. Ezen kívül négy "fizetõs", azaz energiába kerülõ funkciója van: páncélként mûködik, felgyorsít minket, láthatatlanná tesz, vagy pedig Herkulesi erõvel ruház fel. Az energia - ha pihentetjük a ruhát -, folyamatosan újratöltõdik.
A fordítás
Az EA jó szokása szerint ezt is magyarul jelentette meg hazánkban, mégpedig nem is akármilyen fordítással.
Elgépeléssel egyszer sem (!) találkoztam, és félrefordításra sem emlékszem. Hogy ez csak annak köszönhetõ-e, hogy a Crytek csapatának vannak magyar tagjai is – tetszenek emlékezni a GDF-re, amikor elõadást is tartottak? -, vagy az EA belehúzott, és ezentúl csak minõségi fordításokat fog készíteni, azt nem tudom, de mindenesetre remek magyarítást kaptunk.
Megemlítésre érdemesnek tartom, hogy nem egy tábla is magyarul jelenik meg a játék során! Ez persze elsõsorban nem a fordítók, hanem a fejlesztõk érdeme, de nagyon is dicséretes. Remélem több csapat is hasonló hozzáállást fog tanúsítani a szoftverek fordíthatóvá tételével kapcsolatban.
A játékban természetesen nincs túlzottan sok párbeszéd, hiszen alapvetõen egy FPS-rõl beszélünk, de azért vannak. A szövegek magyarosak – nem csak a sok szentségelés miatt -, és érthetõek.
Semmi sem fenékig tejfel
Sajnos pár idegesítõ bugot bennhagytak a játékban: Van egyszer a már említett elpusztíthatatlan-árokásó probléma, és ami még ennél is látványosabb: NINCSENEK KERÉKNYOMOK. Bizony, itt a roppant realisztikus fizikájáról elhíresült Crysis, és úgy mennek a járgányok a homokon, mint az üvegen… Ráadásul féknyom sincs. Cserébe viszont a tankok lánctalpa valami hihetetlenül realisztikus módon követi a talajt.
Sajnos az AI sem teljesen tökéletes, nekem megpróbált már párszor gránátot dobni, amikor is fél kilométerrõl ritkítottam õket sniperrel.
Végszó
A Crysis jött, látott, gyõzött. A grafika mindent visz, a fizika – még ha itt-ott bugos is – roppant élethû, a pályák jól összerakottak, és változatosak, a fegyvermodifikálás remek lett, és a kezdetben túlzottan közelharcra építõ játékmenet ellenére is hatalmas élményt nyújt a végigjátszása: Különösen ajánlott minden FPS rajongónak.
Sõt, ha mindez nem lenne elég, kaptunk egy szinte hibátlan fordítást, és egy amúgy kellemes multit, aminek esélye sincs az UT3, CoD4, ET:QW triumvirátus mellett.
Kapcsolódó cikkek/hírek
Konzolos fordítások | Evin | 2012. július 23. |
Crysis Warhead nyereményjáték | Panyi | 2009. február 26. |
Crysis: Warhead | Minigun | 2008. szeptember 24. |
Összesen 11 hozzászólás érkezett
23:58
14:36
14:35
15:48
off: A COD 4 tényleg nagyon király, idéznék a GS-bõl: A COD 4 singlenél csak egy jobb van: COD 4 multi.
De visszatérve a Crysisra: Minugun azt írta, hogy nem talált félrefordításokat, egyebeket. Én sajnos sokat vettem észre inkább átálítottam angol nyelvre. Valahogy így jobban átjött.
01:10
Nzõpont kérdése. Engem az egész COD sorozat hidegen hagy.Egyik se jött be. (a multi részt ne nézzük most). Ellenben a Crysis szájenfiksönösebb témája jobban tetszik. ÉS a gyönyörû táj és a szabadságérzet nálam garantálja a hangulatot. nálam jött ,látott, de sajnos legyõzte a gépemet
De az új akrival már teljesen végigviszem.
Minigun jól mondja: ha az újság megdícsér egy játékot,az nem véletlen. Mindenkinek nem tetszhet,de a célközönséget többnyire megnyeri magának.
14:19
Azért az túlzás, hogy jött, látott, és gyõzött.
Jó szép, de írtó hangulatlan egy játék. Inkább Call of Duty 4 ami bár nem szebb, de ezerszser hangulatosabb.
A cikkel gondom nem volt. DE! Mivel itt a játék magyarosítástól írnak, fölösleges kitérni a játék menetre..
19:52
Én egy szóval sem mondtam, hogy nem tetszhet másnak! Én csak azt írtam le, hogy nekem (miért) nem jött be.
Hogy milyen FPS tetszik? Elegem van már a menj elõre és gyakj le mindenkit stílusból. A STALKER nagyon tetszett (olyan GTA-s volt a felvehetõ küldikkel), de persze az is elég lineáris volt még. Talán csak álom a non-lineáris FPS (tekintsünk el a Q3/UT-féle MP játékoktól, csak a SP-re koncentráljunk), de remélem, egyszer tényleg lesz. Azt persze tudom, hogy sosem lesz olyan akció játék, amiben nem lenne egy kis linearitás, de jó lenne, ha ezt a minimálisra csökkentenék. Persze, anno nagyon bejött a Q2, de azóta besokaltam/megöregedtem/stb.
18:57
Nos a Simseket én sem szeretem, de azokat nem is nekem, vagy neked fejlesztették. Az újságokban sem a hardcore WoW, vagy CS fanatikusokkal teszteltették le, hanem olyanokkal, akik szeretik azt a mûfajt.
Én a Far Cry-t nem vittem végig, talán a felén, ha túljutottam, de tetszett, fõleg az eleje. Az hogy az újságok nagy százalékot adnak, az persze valóban nem jelenti azt, hogy mindenkinek tetszett. De azt igen, hogy az emberek java részének igen!
Te magad írtad, hogy az, hogy pár embernek tetszik (te itt ugye az újságok tesztereit írtad, de ez most mindegy), nem jelenti azt, hogy mindekinek. Csakhogy ez igaz fordítva is: Az, hogy pár embernek nem tetszik, nem jelenti azt, hogy senkinek sem. Ugyanez a helyzet a Crysis-al, és a Far Cry-al. Neked talán nem tetszik, de sok más embernek igen! És ez a sok ember nem csak a grafika, meg a fizika miatt szereti ezeket a játékokat, nem azért tolták végig sokan 5-6-szor a Far Cry-t. A viszonylagos szabadság, erdõben mászkálás, gyönyörû tájak, jármûvekkel repesztés, stb. megadja a hangulatot.
Ezzel a szöveggel én nem meggyõzni akarlak téged arról, hogy a Far Cry/Crysis jó, mert ha neked nem tetszett, szíved joga, nekem meg a Doom 3 nem tetszett, pedig sokan odavannak érte. Csak annyit akarok mondani, hogy az emberek nem csak a grafika/fizika miatt nyomulnak ezekkel a játékokkal.
Amúgy kíváncsi lennék, hogy mit hiányolsz ezekbõl a játékokból? Erõsebb sztorit, vagy a hangulat nem tetszik? Esetleg valami egész más? És milyen FPS-ek jöttek be neked?
16:20
"Ha ez egy feltupírozott Far Cry, akkor hol baj?"
Nem tudom, mennyire voltam érthetõ (szerintem korrektül fogalmaztam), de akkor elárulom: a Far Cry nagyon "gyenge" volt (és még szépen fogalmaztam). Egy óráig kibírtam vele, aztán uninstall. Totális csalódás volt az is. Akárki akármit mond, nekem ez a véleményem, ettõl függetlenül persze tetszhet másoknak. S magánvélemény: az, hogy egyes újságok nagy százalékot adtak neki, nem jelenti azt, hogy minden létezõ embernek tetszik a földön. Csak egy példa: a The Sims 2 is órási siker lett az újságoknál, mégis sokan fikázzák. Persze, olyanok is, akik ki sem próbálták egész életükben, de ez már más tészta. Az ilyen ember gerinctelen. Én személy szerint csak akkor értékelek egy játékot, ha kipróbáltam (1-2 órás elfoglaltság elég ehhez), ezt tartom korrektségnek mind a fejlesztõkkel szemben, mind a rajongókkal szemben.
15:04
A Far Cry szinte mindenhol 10/9 fölötti értékelést kapott... Ha ez egy feltupírozott Far Cry, akkor hol baj?
Amúgy nekem tetszett, és nem is vagyok túlzottan egyedül vele. Játékélmény terén nem korszakalkotó, az tény, de egyáltalán nem rossz szerintem!
Ha jár erre valami szerkesztõ: " A Crysis techdemo is... " ez szintén alcím, és mint olyan, félkövérrel szedendõ. Lehet, hogy az én saram, de javítsátok pls!
Amõgy ha valakit érdekel, a bõvített, sok-sok egyéb dologgal is foglalkozó teljes cikk ITT elérhetõ!
10:38