FIGYELEM: Ez a bejegyzés, már több, mint 1 éves, az itt leírtak elavult információk lehetnek!
Idén, április végén már szinte szokásosnak mondható módon megrendezésre került a Game Developers Forum egynapos rendezvénye, amelynek során ismét betekintést nyerhettünk a játékokra, a fejlesztõk szemszögébõl. Vagyis csak szerették volna, mert nem igazán sikerült megtalálniuk a harmóniát, de ezt bõvebben ki fogom fejteni. Nagyon nagy várakozással vártam az eseményt, mert a tavalyi fórum nekem minden szempontból nagy élmény volt. Ráadásul most még nagyobb helyszínen vártak ránk a kisebb, valamint a nagyobb termekben megtartott elõadások. Azonban kicsit féltem már akkor is az egésztõl, mert nem igazán voltak szimpatikus programok a számomra, de hát mindenkinek megvannak a maga preferenciái.
Elsõ elõadás elõtt a szervezõk üdvözöltek minket és megköszönték, hogy eljöttünk és nagyon örülnek. A szerencsére rövid bevezetõ után pedig a 1C Company tartott elõadást, amely azért nem volt érdekes, mert csak egy marketing szöveget hallottunk tõlük, milyen játékaik voltak és milyenek lesznek. Ha ez egy játékfejlesztõi konferencia, akkor mondjanak valami belsõs információkat a fejlesztések, esetlegesen a kiadói munka mikéntjérõl. Azonban ehelyett kaptunk egy marketingszöveges elõadást, amely ráadásul nem is volt jó, mert nem dobták fel valami nagy videóval, vagy anyaggal.
A háromnegyed órás rizsa után elnéztem egy kiscsoportos foglalkozásra, amelyen körülbelül 15-20 fõs hallgatóság mellett a Széchenyi István Egyetem dékánja, a Crytek Hungary, s egy hazai grafikus iskola, a Mesharray Digital Media Schooltól Bakos Bernadett beszélgetett Fekete Zsombor koordinálásával a hazai játékfejlesztõ képzésrõl. Mindenekelõtt mindenki megjegyezte, hogy jelenleg Magyarországon nincsen rendes felsõfokú képzés játékfejlesztõ irányba. Jelenleg az egyetemeken és fõiskolákon informatikai irányba tanulnak azok a hallgatók, akik ebben a munkakörbe szeretnének elhelyezkedni késõbb. Konkrét tudást ebbõl az irányból legtöbbször csak a munkahelyen szereznek meg, amely nem minden esetben kifizetõdõ egy fejlesztõ stúdiónak, mert idõt kell fordítani bizonyos dolgok betanítására, amely pénzt, s természetesen idõt vesz el. Míg külföldön természetesen vannak ilyen irányú képzések. Igaz természetesen fizetõsek, de vannak. A beszélgetés során azonban a gyõri egyetem dékánja pozitív dolgokat mesélt a hazai játékfejlesztõ palánták képzésében. A tavaszi félévben ugyanis az egyetem a Crytek Hungary segítségével elindítottak egy ilyen irányú modult az informatikusok körében. A projekt olyan sikeres volt, hogy egyrészt felvételit kellett rá tartani, valamint a bennfentes hallgatók próbálták titkolni az indulást, nehogy megjelenjen egy esetlegesen erõsebb konkurens személy. Az órákon elméleti oktatás is folyik, hiszen meg kell tanulni, hogyan mûködik egy stúdió élete, valamint a fejlesztés nem csak játék és mese. Emellett a diákok kreativitását szeretnék megismerni, és fejleszteni, hiszen majdhogynem ez a legfontosabb tulajdonsága egy jó fejlesztõnek. Utoljára pedig Bakos Bernadett beszélgetett a hazai grafikusok életérõl és oktatásáról. Mivel még hazai viszonylatban igen keveseket érdekel ez a téma ezért még csak fizetõs képzés létezik, s nem is felsõoktatásban, hanem felnõttképzésben. De mindenesetre ez is pozitív dolog, hogy akik tanulni akarnak, akkor megvan a lehetõségük rá. Az egész beszélgetést nagyon élveztem, mert olyan témát választottak, amely illett a fórum témakörébe, valamint abszolút aktuális témát boncoltak fel. S mint késõbb kiderült ez volt a legjobb is.
Ezek után egy kisebb ebédszünet következett, ahol az elõzõ beszélgetést folytattuk egy kávé, s egy egy kis szendvics mellett. Nagyon közvetlen volt mindenki, így kellemesen kiboncoltunk egyéb témákat is.
Mivel kicsit eltelt az idõt, így a következõ nagy elõadásról sikerült elkésnem, bár utólag nem bántam meg. A Microsoft tartott egy kellemesnek nem mondható, száraz prezentációt arról, hogyan tudunk fejleszteni az XBOX 360 konzolra. Olyan egyetemi érzésem volt ezzel kapcsolatban. Ha nincsen elõismereted nem tudod mit csinál és miért. Ha van, akkor meg unalmas ilyen nagy csoportban.
A száraz programozgatás után a Call of Juarez legújabb részérõl hallhattunk pár információt, miként is fejlesztették és erõsítették a többjátékos módját. Manapság amelyik játéknak nincsen ilyen módja azt igen nehéz eladni, kivéve akkor ha erõs egyjátékos részt készítenek hozzá, de annak nagyon annak kell lennie.
A többjátékos módok után beleláthattunk a grafikusok mindennapi életébe, s leginkább abba, hogyan készültek el Magyarországon az Overlord 2 karakterei. Az elsõ rész is fantasztikus volt, de a második rész még jobb lesz. (Én most vettem újra elõ az elsõ részt.) Az elõadásból kiderült, hogy nem egyszerû egy grafikus dolga. Számos dolgot megmondanak neki, milyen legyen, hogyan nézzen ki, mi legyen rajta. S ezek alapján kell minden kreativitását kihasználva elkészíteni az adott karaktert vagy éppen egyéb tárgyat. Akár egy egyszerû fonott kosarat is.
Grafikusokat követõen a Crytek hazai divíziója mesélt nekünk milyen is az élet náluk és hogyan készítettek a Crysis Warheadet és természetesen semmit nem mondhatnak az új projektjükrõl, de nagyon szépen mosolyogtak közben. Vagy inkább somolyogtak?
Az utolsó elõadás az egységmozgásokról szólt volna de végül úgy döntöttem, hogy elmegyek enni, utána meg gondoltam megnézem magamnak a Guitar Hero Metallicát. S azt hiszem jól döntöttem. Egyrészt kényelmesen levezettem a napot, valamint egy kellemeset játszottam a 1C Comapany fejesének lányával:)
A végén valahogyan értékelnem kellene a 2009-es Game Developers Forumot. Valamiben jobb volt, mint a tavaly: nagyobb helyszín, workshopok, beszélgetések, kaja:) Azonban voltak, melyekben nem volt olyan erõs: nagy elõadások, s azoknak a témái. Több exkluzivitás kellett volna és érdekesebb témák. Tudom ez a fejlesztõknek szól, de akkor miért az ekkora nagy helyszín. Majd õsszel meglátjuk az egyszeri népnek szóló Budapest GameShow hogyan teljesít!
Összesen 1 hozzászólás érkezett
17:53
Nem is késtél meg ezzel...
A VIP-s elõadások jók lehettek, kár, hogy az nekem kimaradt. Amúgy az Xboxra fejlesztõs elõadás talán tényleg nem volt a legjobb, de én kedvet kaptam hozzá, tényleg jó ez a C#-XNA kombó. Boxra még nem töltöttem föl a játékomat, mert a tagság drága, a trialt meg még nem akarom ellõni.
Remélem jövõre jobb lesz, meg lehet, hogy a Budapest GameShow-ra is kimegyek.
Most viszont hamarosan kipróbálom azt a híres-neves új Call of Juarezt.