FIGYELEM: Ez a bejegyzés, már több, mint 1 éves, az itt leírtak elavult információk lehetnek!
Elég régóta itt elküldte már TGWH ezt az Evin írta cikket (és már a másik is itt van egy ideje a postaládámban). A programokkal kapcsolatban Evin oszt meg velünk néhány gondolatot...
Az esetek többségében, mikor egy játék fájljai egyedi formátumot használnak, sajnos saját fejlesztésû programok használatára vagyunk kényszerítve.Ritka az olyan eset, ahol a játék olyan elterjedt formátumot használ, mint mondjuk zip, txt, xml. Akár így szem elõtt hagyva a kiterjesztéseket, akár átnevezve azokat másra, megtévesztve ezzel azokat, akik belsõ tartalom alapján nem tudják felmérni, a mondjuk .pak kiterjesztésû fájlok, valódi formátumát.Ahol hivatalosan is támogatott a MOD-ok készítése, ott a fejlesztõk adni szoktak fejlesztõeszközöket. Ezek szinte az összes, akár a játék egyedi fájljait is lehet szerkeszteni. Mivel a MOD-os társadalom többnyire fegyvereket, pályákat, 3D-s modelleket szeret módosítani, elsõsorban ezek a támogatottak, de ritka, hogy a játék szövegeit ne tudjuk módosítani ilyen esetben.
Ha nem vagyunk olyan szerencsések, hogy olyan játék fordításába akarunk belekezdeni, mely se nem MOD-osítható, se semmilyen szerkesztõ nincs hozzá, két dolgot tehetünk;- várunk, míg valaki ír hozzá egyet, illetve ha ismerünk olyat, aki járatos ebben, kikérhetjük a véleményét, hátha nem is kell hozzá programot írni, vagy megkérhetjük, hogy õ írna-e- mi magunk írunk egyet.
Ha programot keresünk természetesen érdemes keresõvel tenni azt. Ez is külön mûvészet, hiszen ha rosszul keresünk, semmit sem találunk, és bár van „kereslet” a játékok szerkesztõire, általában az internet legmélyebb bugyraiban találjuk õket. Hobbi fejlesztõk, kis forgalmú saját honlap, ha van – leginkább ezek miatt nehéz õket megtalálni.De hogy is keressünk. Ezekkel a kulcsszavakkal érdemes próbálkozni: játékneve tool/editor/unpacker/repacker/converterIlletve ugyanez a fájl kiterjesztésével, ha tudjuk melyikben lehet a szöveg, vagy ha tudjuk melyik játékmotorral készült a játék, akkor elõfordulhat, hogy egy másik játékhoz készült szerkesztõ, mely ugyanezt a motort használja, az itt is jó lehet.A játékokat buherálni vágyók, jelenlegi Mekkája a Xentax Forum. Ide csak angolul lehet írni, és természetesen kell hozzá egy bizonyos angol tudás, hogy megértessük magunkat, megértsük mit írnak, és hogy azért a fordításunk is elérjen egy bizonyos minõségi szintet. Az esetek többségében, ha létezik a játékhoz program, itt általában tudnak róla, vagy publikálják, vagy tudnak segíteni. De elõtte mindenképp tájékozódjunk, hogy ne kérdezzünk baromságokat.Ha itt nem találunk semmit, mert ez is azért megesik, marad a keresõ, és hátha sikerrel járunk. Természetesen arra ügyeljünk, ahogy az a konzolos fordítások részben is említésre kerül, hogy egyazon játék PC-s, illetve konzolos fájljai eltérhetnek belsõleg, így nincs arra garancia, hogy pl létezik a játék x360-as verziójához program, az mûködni fog PC-re is, illetve fordítva.
De még van egy lehetõség, saját magunk fejlesztünk programot.2 dolog kell hozzá, programozói tudás, és hexa gyakorlat. A programozási nyelv bármi lehet. Ezek most a legkedveltebb nyelvek, kedveltség szerint: Delphi, C#, C++, Python, PHP. Illetve van még egy kakukktojás, de ezt majd a végén.Természetesen más nyelvet is használhatunk, ha csak azt ismerjük. Amit programozó szinten tudnunk kell: fájlkezelés (input/output), streamkezelés(bináris/szöveges)Míg a programnyelvben történik a varázslat, hexában az elõkészítés. Megnyitunk egy fájl, és sok katyvaszt látunk. Itt kell kitalálnunk, melyik nem-szöveg mit tárol; fájlméret, szövegméret, offset érték, tömörítési paraméterek stb. Ha kitaláltuk, melyik adat micsoda, ill. mire való, az alapján elkészíthetjük a programunk. Részletesebben nem mennék bele, hiszen ez nem programozási gyakorlat.
Na és a kakukktojás: QuickBMSEgy unatkozó programozó, név szerint Luigi Auriemma, alkotta meg ezt a programot, mely a BMS programnyelvre épül. Ez 1db DOS ablakban futó exe, de valaki már készített hozzá GUI-t (felhasználói felület) is. A program használatának leírása, megtalálható mind a programban, üres futtatáskor, mind az ott mellékelt txt-ben.A program úgy mûködik, mint a Python; egy sima szöveges fájlba beírjuk a parancsokat, és az exének megadva, az a parancsok alapján lefut. És bár nem egy exe futtatását kell elvégeznünk, mégsem kell tudnunk programozni, hogy használni tudjuk. Elsõsorban a fájlok kibontására készült, de már tartalmaz visszarakó funkciót is, HA a visszarakandó fájl nem nagyobb, mint az eredeti volt!A programhoz használható script fájlokat találunk mind a Xentax Forumon, mind a program honlapján, valamint a mellékelt tájékoztató, és az interneten fellelhetõ segédanyagok alapján, akár mi is írhatunk ilyet.
Összesen 4 hozzászólás érkezett
20:33
17:18
02:46
15:49
Bár sokan nem olvasták ahogy látom