FIGYELEM: Ez a bejegyzés, már több, mint 1 éves, az itt leírtak elavult információk lehetnek!
A GDF, azaz a Game Developers Forum, Közép-Európa legnagyobb játékfejlesztõi fóruma, most került megrendezésre harmadik alkalommal. Tavaly is ott voltam, akkor már a rendezvény felénél tudtam, hogy én jövõre - azaz idén - is itt leszek. Ott is voltam, lássuk mit tapasztaltam! A regisztráció reggel 9-kor kezdõdött, én már akkor ott voltam, illetve még pár perccel korábban, így sikerült. Sebaj, szeretem én még a tömeg elõtt szemrevételezni a helyet. Meg különben is volt kinn vagy 10 Xbox360 stand... Kipróbáltam pl. a Resident Evil 5-öt, ami bár elvileg a legszebb játék Xbox360-ra, gyakorlatilag bûn ronda volt. Utána Panyi megnyugtatott, hogy ez azért nem ilyen, csak itt van vacakul beállítva. A Microsoftos standon... Érdekes. Állítólag a kis képernyõ miatt. Ez azért nem túl jó hír nekem, mert én is éppen akarok venni egyet, és bizony nekem sincs bazi HD TV-m, pici monitoron gondoltam játszani...
Mindegy, ugorjuk. Fél tíz körül regisztráltam be. Érdekes volt, elég olcsón megúsztam. Elõzõleg úgy volt, hogy bár a Portál rendez nekem valami kedvezményes jegyet, de nem ingyen lesz, valami 3200 Ft-t így is állnom kell. Ehhez képest mikor mondtam, hogy a Magyarítások Portálon keresztül vettem a jegyet, elfelejtettek pénzt kérni. Jó, hát köszönöm szépen. Francba is, igazán vehettem volna inkább VIP jegyet...
Idén is kétféle elõadás volt egy idõben, akár csak tavaly, de kicsit kavartak a dolgon. Ezúttal az alap jeggyel csak a nagytermi, nem szakmabeli nagyközönségnek szóló elõadásokra lehetett bemenni, a szakmaiakra nem. Cserébe utóbbiak nem szabályos elõadások voltak, inkább afféle kerekasztal-beszélgetések, kisebb közönséggel. Ezek voltak az úgynevezett workshopok. Én végig a nagyteremben voltam, annak a programját fogom részletesen ismertetni.
Kicsivel 10 után kezdõdött a megnyitó, ekkor találkoztam össze az MP-s csapattal. Szûkösen voltunk, Panyi mellett szotsaki, Evin és takysoft volt ott.
Boe rövid beköszönése után Anatoly Sobbotin, az orosz 1C kiadó PR-os fõnöke adott elõ. Olyan is volt, a King's Bounty: Armored Princess, Majesty 2, Theatre of War 2 Africa 1943, IL-2 Sturmovik: Birds of Prey és Captain Blood címû játékokról hallottunk egy kis reklámot, hosszú is volt (egy óra), unalmas is volt. Kicsit kevés a tavalyi exkluzív, élõ, Mike Capps-es Gears of War 2 prezentációhoz képest...
Utána a Digital Reality-s Vasvári Balázs beszélt a multiplatform fejlesztésrõl B kategóriás játékok esetén. A lényeg, hogy memóriánk alig van, a processzorok viszont bika erõsek, szóval tömörítsünk mindent, meg rakjuk több szálra, és igazándiból majdnem ugyanaz a kód jó PS3-ra, Xbox360-ra és PC-re. Kivélve persze AAA címeknél, amikor maximálisan ki akarják hajtani a gépeket, de errõl nem volt szó. Közepesen érdekes elõadás volt, ezúttal csak 45 percben.
Az ebédszünet elõtti utolsó elõadást az Autodesk 3ds Max-ról tartották. Reklám, reklám megint, arról volt szó, hogy az új verzióban micsoda újdonságok vannak. El lehet képzelni, hogy mit mondott ez nekem, meg a hallgatóság tetemes részének, akik a régi verziót sem ismerik... Tulajdonképpen nem nagy baj, hogy az elõadás legelejét lekéstem egy kis takysoft elleni Xbox360-as Street Fighter IV-ezés miatt. (Muhahhha, elõször próbáltam ki, és egy iszonyatosan szoros finálé után végül gyõztem!) 45 perc, szakmabelieknek érdekes lehetett, de ezt inkább workshopban kellett volna.
Ez után egy Microsoftos elõadás jött, arról volt szó, hogy hogyan lehet XNA segítségével C#-ban Windows-on és Xbox360-on egyaránt futó játékot írni. A demózása kicsit félresikerült, mert sem Xboxon, sem PC-n nem indult el. Na, hát van ez így MS-éknél, emlékszünk. Aztán írtak egy próbaprogramot, ami legalább Windows-on elindult. Érdekes volt a téma, bár az elõadás módja maximum átlagos volt. Jó lett volna Xboxon is látni a dolgot. Ez is 45 perc volt.
A következõ Kacper Szymczak prezentációja volt. Õ a lengyel Techland-tõl jött, és a Call of Juarez elõzményérõl, a Bound in Blood-ról mesélt nekünk, azon belül is a multi megvalósításáról, mindezt remek stílusban. A nap csúcsa volt szerintem, jó játék, jó téma, jó elõadás.
Az ezt követõ elõadás már csak azért is jól kezdõdött, mert az elõadót majdnem pont úgy hívták, mint a történelemtanáromat. Grõb Attiláról van szó, a Mesharray Digital Media School-tól, a karakterek tervezésérõl beszélt, sokkal emészthetõbb formában, mint az Autodeskes kollégája. Az Overlord 2-bõl mutogattak remek karaktereket, mesélt arról, hogy milyen adatok alapján, hogyan készítik el a figurákat. Érdekes elõadás volt.
Idén sem maradhatott ki a Crysis, ezúttal azonban a fõfejes helyett a magyarországi stúdióból jött el két ember, a Warhead készítésérõl beszéltek. Alapvetõen érdekes volt téma, végigmentek a kezdetektõl a kiadásig minden fázison, de az elõadásmód nem volt túl jó. Közepes volt ez is.
Végül Gábor Ábel elõadását hallgattuk meg, õ a King Arthur-t fejlesztõ Neocore Games-tõl érkezett. A stratégiai játékokban lévõ csapatmozgatásról beszélt, közepesen érdekes módon. Végigmentünk az összes lehetõségen, egymáson áthaladó csapatok, akadályok kikerülése, ami csak lehet. Itt már az is probléma volt, hogy 3, illetve a végén már inkább 4 órája ültünk egyhuzamban, igazán beleférhetett volna valami kávészünet, ilyesmi.
Végül azt kell mondjam, hogy bár nem volt ez egy rossz rendezvény, a tavalyihoz képest mindenképpen visszalépés. Egyrészt, nem lehetett válogatni az elõadások között. Tavaly idõnként benéztem a szakmaiakra is, nem is bántam meg, jó lett volna idén is, de 15 ezret kicsit soknak tartok érte. Másrészt, nem voltak olyan igazi iszonyatosan jó elõadások. Az egy dolog, hogy fél évvel a megjelenése elõtt álló AAA kategóriás akciójátékot élõben a gyöngyvászonra vinni, az nem mindig eljátszható dolog, de a többi elõadás is általánosságban gyengébb volt a tavalyinál. Seres Lehel repülõgépmodell-készítõs vagy Jele Imre MMO-s elõadásának a szintjét ezúttal nem sikerült hozni, maximum Szymczak úr Call of Juarezes-multis prezentációja közelíti meg azokat. Fogjuk ezt rá a fejlesztõket is érzékenyen érintõ válságra, és várjuk együtt a 2010-es GDF-et!
Evin tapasztalatai: Link
takysoft tapasztalatai: Link
Összesen 2 hozzászólás érkezett
19:56
Érdekes, én is szoktam összehasonlító videókat nézni - szinte minden új multiplatform játékról van -, és általában pont az ellenkezõjét szûröm le.
Viszont a kiállított boxokon tényleg tragikus volt a grafika. Állítólag normálisna beállítva azért jobb.
01:58
Az utolsó elõadás (a karaktermozgatás) szerintem kifejezetten jó volt. Maga a prezentáció elképesztõen jól és részletesen volt összeállítva: ha mondott valamit, akkor azt fél perc játékból felvett jelenettel, majd mellé sematikus animált ábrán mutatta be, szóval tényleg le a kalappal Ábel elõtt, látszik, hogy nem vette félvállról a dolgot.
Maga a szervezés: háát, messze rosszabb a tavalyinál. Nem voltak standok. A kiállított boxoknak persze mindenki örült, de valahogy nem voltam elragadtatva tõlük. Mellesleg nagyon ronda volt a grafikájuk is a játékoknak (láttam egy összehasonlító videót Box és PS3 között: ég és föld az utóbbi javára).
Az elõadók nem kaptak klipszet, hanem rögzített mikrofon mellett kellett bohóckodniuk. Kivéve a fõtámogató MeshArrayeseknek; nekik jutott.
Tizensokezret pedig négy kerekasztaldumálásra pénzt kifizetni: röhej (max, ha egy cég küldi oda az embereit).
Szóval köszönöm a lehetõséget, összességében megérte elmennem, mert sok jó dolgot tudtam meg az elõadásokon; reméljük, hogy jövõre egy jobban szervezett hasonló eseményen találkozunk.