FIGYELEM: Ez a bejegyzés, már több, mint 1 éves, az itt leírtak elavult információk lehetnek!
Idén elsõ alkalommal rendezték meg a Computer Art Forumot október 9-én a Magyar Telekom székházában. A fórum betekintést engedett a számítógépes grafika és mûvészet világába. Megismerhettük, hogyan hasznosítható az általunk, esetleg más által kapott tudás a számítógépes kultúrában, valamint tanácsokat, ötleteket kaphattunk, esetleg mi adhattunk. Október 9-én egy hûvös, de szép napra ébredtem, s tudtam remek idõjárás lesz ahhoz, hogy én ma belevessem magam a számítógépes mûvészet tudományában. Gyors reggelit követõen indultam is a fórum helyszíneként szolgáló Magyar Telekom székházba. Majdnem sikerült elkésnem, de a rutinnak köszönhetõen éppen idõben érkeztem meg az impozáns épületbe. Gyorsan átbújtam a témákat és választottam magamnak egy elõadás sorrendet, amelyen majd végig fogok menni aznap. S ahogyan így néztem a programot ráébredtem, hogy akár jöhettem volna késõbb is, mert ami engem érdekelt az a hivatalos kezdés után 30 perccel startolt. Ezt a kis idõt pihenéssel és nézelõdéssel töltöttem el. Észrevettem, hogy bizony eziránt a szakma iránt nem csak a vérbeli férfi kockák érdeklõdnek, hanem szép számmal megjelentek az ellenkezõ nem képviselõi is.
Az elsõ elõadásom a kisteremben volt Arculattervezés az Adobe Creative Suite segítségével témában. Kezdésnek gondoltam ez pont megfelelõ lesz a számomra, hiszen valahogyan el kellett kezdenem elmélyedni a grafikai birodalmak hatalmas nagy univerzumában és úgy gondoltam az erõ éppen nem volt velem. S míg ültem az elõadás alatt egyre jobban tudtam, hogy nincsen velem. Az elõadó nagyon jól mesélt és magyarázott arról, hogyan lehet nagyon egyszerûen apróbb módosításokat úgy végezni, hogy utána teljesen visszaállítható legyen minden. Ezt nagyon kiemelte. Mindig úgy dolgozzunk és használjuk a rétegeket, hogy utána minden a legapróbb részletekig visszaállítható legyen és késõbb esetleg módosítható. Erre azt a példát hozta fel, hogy a megrendelõ esetleg piros szem helyett kéket szeretne. Hasznos elõadás volt, mert tényleg rengeteg mindent megtudtam, miket lehet végrehajtani a csomaggal. Újdonságként pedig kiemelte a 3D-s objektumra való rajzolást. Tehát, ha 3D Studioból beimportálunk egy objektumot, akkor tudunk rá normálisan rajzolni, s rétegeket helyezni. Nagyon hasznos tud lenni, ha megrendelõ látja élõben mit fog majd kapni. Például egy autóra rápakolni a logókat és hogyan nézne ki piros autón, vagy éppen kéken.
A következõ szeánszot is a kisteremben ejtettem meg, mert a GameStar szervezésében egy kis kerekasztal beszélgetést hoztak össze a játékfejlesztésrõl és a 3D munkálatokról. A vendégek között természetesen ott volt a Crytek, de még megjelent a haza forgalmazók közül a Multimédia Holding, valamint újoncként a Perpetuum egyik készítõje (most kaptam béta elérhetõséget a magyar MMO-hoz, cikk is lesz majd belõle). A beszélgetéstõl pont azt vártam, amit összehoztak. Körbejárták a játékfejlesztés témát, mennyire nehéz, mennyire más, és hogy mennyi pénz van benne. Megtudtuk: nagyon sok. Tudjuk már miért erõltetik a folytatásokat (én is erõltetném, ami pénzt hoz azt erõltessük), s körülbelül az újdonságokat ezeknek a bevételibõl finanszírozzák. A játékfejlesztõkhöz sem olyan nehéz bekerülni, mint grafikus, de a lényeg az, hogy értsünk ahhoz, amit állítunk és gyakorlás, gyakorlás. S legyen egy portfóliónk. Nem kell, hogy az igazi munka legyen, de lássák azt, hogy érdekel minket a dolog és jók vagyunk.
A szünetben sikerült elmennem ebédelni, így a délután folyamán nem haltam éhen a késõbbi elõadásokon.
Mivel ebédem kicsit hosszabbra sikerült, mint gondoltam, így sajnos sikerült lekésnem egy elõadást, de szerencsére nem hagytam ki az Invictus elõadását az autógyárak által licencelt autók modellezésérõl. Azt eddig is tudtam, hogy nagyon háklisak, ha nagyon nem úgy néz ki a játékban az autójuk, mint ahogyan azt õk elgondolták, de hogy ennyire. Ráadásul a szegény modellezõk nem mindig kapnak korrekt leírást az autóról, vagy éppen már nincsen meg nekik egy régebbi darab esetén, de utána a gyár rendesen beleszól, hogy nekik pedig nem így néz ki. Valamikor meg egy hatalmas hibát nem vesznek észre, de ha egy fehér pont nincsen ott ahol kell lennie, akkor nagyon kiakadnak. Szóval szegény modellezõket nem sajnálom.
Az autók után jöhetett a Crytek bemutatója az Art pipeline-ról. A kedves elõadó is kifejtette, hogy nem igen tud erre a kifejezésre megfelelõ magyart, de én megpróbálom nektek elõször körülírni, mi is ez, majd adni rá egy magyarítást. Szóval úgy mondanám, hogy ez az úgynevezett mûvészeti munka folyamata. Azaz hogyan kell elkezdeni egy mûvészeti munkát. Milyen emberi erõforrás menedzsment kell hozzá: magyarul grafikusok, vezetõk, menedzserek. Vagy esetleg éppen milyen egyéb infrastrukturális dolgok: központi szerver, ahol mindent verziót tárolunk, na meg ahhoz akkor kell tárhely is, gépek és a többi. Szóval az Art Pipeline errõl szól, hogyan szervezzük meg a mûvészeti munkafolyamatot.
S ezek után végre egy olyan bemutató következett, ahol megmutatták nekünk, hogyan készül az utómunka egy filmnél, s hogyan lesz egy hatalmas nagy kürt a ház mögött láthatatlanul, s hogyan masírozik ki belõle egy tûzoltózenekar. Érdekes volt látni mennyire figyelnek a részletekre és emberfia ne vegye észre a vásznon, hogy azt utólag tették oda. Macerás egy munka nem mondom.
Levezetésképpen pedig ismételten egy kerekasztal beszélgetésen vettem részt, ahol a grafikában jártas egyének beszéltek arról, hogyan, milyen körülmények között dolgoztak már ezzel a végzettséggel, s mennyire szélesek a lehetõségek. Itt megjegyezték, hogy röghöz kötöttségünket felejtsük el, mert a világ bármely pontján várnak minket, csak meg kell találnunk az alkalmat. Fontos a pozitív gondolkodás, s tudasd a másik oldallal is, hogy neked kell az az állás.
A Computer Art Forum az a rendezvény volt, amire még egyszer elmennék és meghallgatnám. Szakmai szempontból is ad újat, valamint az érdeklõdõknek is olyat nyújt, ami alapján el tudják dönteni, vajon ezen a pályán szeretnének elindulni. Ha lesz folytatás, én biztosan ott leszek.
Összesen 4 hozzászólás érkezett
21:16
14:21
13:59
Day-t nappallá tévé fordítunk!
A Magyarítások Portál ex-főszerkesztője
20:31